رسالت (Vision) :

تربیت نسلی که در شناخت از خود، تعامل با محیط و دیگران توانمند هستند. کودکانی علاقمند به یادگیری خو انگیخته که تصمیم گیرنده و انتخاب گر هستند. آنها مهارت لازم برای دستیابی به اهداف خود را دارند.

اهداف (Mission):

ایجاد فضایی لذت بخش، امن و حمایت کننده با کادری متخصص و دلسوز که کودک با انجام دادن، تجربه کردن و آزمون و خطا می آموزد. او در محوریت آنچه انجام میدهد قرار دارد.

تاریخچه :

روش های آموزشی کودک ایده تاسیس مکانی که کودکان زیر سن دبستان آزادانه و در آرامش به یادگیری بپردازند چند سالی بود که ذهنمان را درگیر کرده بود. محیطی که اجازه ی حرکت و فعالیت به کودک داده و علاقه او را برانگیزد. فضایی مجهز به وسایل و ابزار که کودک را علاقه مند به یادگیری خود انگیخته کرده و او را تصمیم گیرنده و انتخاب گر بار آورد. یافتن روش آموزشی که منطبق با مراحل رشد کودک بوده، استقلال او را تقویت کرده و به تفاوتهای فردی او توجه کند. ابتدا فقط یک آرزو بود.

ایجاد فضایی لذت بخش ، امن، حمایت کننده که کودک با انجام دادن و تجربه کردن بیاموزد، در واقعیت میسر بود؟؟ در پروسه تحقیق بر روی روش های نوین و کارامد اموزشی با شیوه ای به نام مونته سوری اشنا شدیم.شیوه ای که قدمت 100ساله (1952-1870) داشت دکتر ماریا مونته سوری مربی کودکان بود. زمانی که در ایتالیا دختران اجازه تحصیلات دانشگاهی نداشتند به دانشکده پزشکی رفت ولی اجازه طبابت نداشتند. پس به تحصیل در رشته تعلیم و تربیت و جامعه شناسی پرداخت. او در حین کار در مراکز کودکان متوجه شد که کودکان فرصت ازاد برای تجربه کردن ندارند. پس بجای برنامه های موجود الگوی جدیدی برای کودکان ارائه داد. او در سالهای آخر عمر ، مدال افتخار یونسکو رابه سبب خدمات خود به آموزش دربافت کرد. روش مونته سوری کودک را یاری می کند تا انواع مختلفی از فعالیت های مورد علاقه اش را در اختیار داشته و همگام با سرعت یادگیری خویش، آنها را بیازماید.

این متد میتنی بر فردی کردن آموزش است. همچنیم کودک می بایست فعالیت های عدفمند، جذاب، چالش بر انگیز که ریشه در واقعیت دارند در اندازه های توانایی هایش انجام دهد و نکته مهم اینکه کودک باید در انجام این گونه فعالیت های آزادی عمل داشته باشد. در این روش کودکان بجای تشویق ترغیب می شوند. انگیزه های بیرونی مانند جایزه و ستاره تاثیر پایداری در برانگیختن لذتیادگیری نخواهند داشت. بلکه آنچه باعث ترغیب کودک می شود جذابیت بی واسطه ای است که از انجام عمل و دیدن نتیجه حاصل م شود.

ابزار های استاندارد در کارگاهها به گونه ای طراحی شده اند که جذاب ، چالش برانگیز ، تکرارپذیر، خودآموز و خود تصحیح است. در این شیوه مربی نقش هدایت کننده را دارد و طراح فعالیت های کارگاهی است و کودک را ترغیب به انجام فعالیت می کند. کودکانی که در شیوه مونته سوری اموزش می بینند احترام به خود محیط و دیگران را یاد گرفته ، علاقه مند به جزییات گشته و منظم می شوند. قادرند در سکوت و آرامش با لذت کار می کنند و برروی کار تمرکز داشته باشند. کودکانی واقعیت گرا شروع کنند و مبتکرمیگردد . از شنوندگی و استقلال عمل بالایی برخوردار شده و حس همکاری و صلح دوستی در آنان تقویت می شود.

فضاها و کارگاه های آموزشی این روش باید حدالامکان ساده و خالی از جذابیت های بصری بوده تا توجه وتمرکز کودکان به صورت طبیعی به ابزار ها و فعالیت های آموزشی جلب شود. ارزشیابی در این سیستم از طریق نمره و آزمون نیست ارزشیابی کلی بوده و هر کودک با روند پیشرفت خودش مقایسه میشود و گزارش هر کودک متنائبا به اطلاع والدین میرسد.کارگاه کودک آدمک باالهام از روش مونته سوری سه سال است که فعالیت خود را در مقطع سنی 3تا 6سال آغاز کرده است. حدودا دو سال این طرح به صورت پایلوت اجرا گردید.

نتایج شگفت انگیز اجرای این متد، در بالا بردن اعتماد به نفس استقلال، تمرکزودست ورزی در کودکان به ما اثبات کردکه یک سبکیادگیری اصولی پر از گذشت یک قرن ، هنوز میتواند جزبهترین روش های آموزش در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا باشد.

مربیان (تسهیل گران):

درتمامی کارگاههای کودک آدمک از مربیانی استفاده شده است که علاوه بر تخصص در کار اصلی خود , تجربه کار کودک داشته اند و مهمتر از آن علاقه مند به برقراری ارتباط با کودک بوده اند . چون تا زمانی که مربی نتواند با کودک ارتباط بگیرد آموزش نیز امکان پذیر نخواهد بود . بعد از جذب مربیان , تیم آدمک دوره های مونته سوری را که توسط آقای دکتر سعیدی نیا در مشهد برگزار شد را گذرانده و همچنین دوره های کیمیای ارتباط ( برقراری ارتباط موثربا کودک ) که نوعی زبان مشترک ما در فضای آدمک است را فراگرفته اند . و پس از آن دوره های تئوری انتخاب را برای آماده سازی و تبدیل شدن موسسه به ” مدرسه کیفی ” گذراندند تا بتوانیم همه با هم درراستای اهداف آموزشی و پرورشی آدمک که ایجاد فضایی مناسب برای رشد فرزندانمان است , گام برداریم.