روش های آموزشی کودک

۰۸ اردیبهشت

ایده ی تأسیس مکانی که کودکان قبل از سن دبستان آزادانه و در آرامش به یادگیری بپردازند چند سالی بود که ذهنمان را درگیر کرده بود. محیطی که اجازه ی حرکت و فعالیت به کودک داده و علاقه او را برانگیزد. فضایی مجهز به وسایل و ابزار که کودک را علاقه مند به یادگیری خود انگیخته کرده و او را تصمیم گیرنده و انتخاب گر بار آورد. یافتن روش آموزشی که منطبق با مراحل رشد کودک بوده، استقلال او را تقویت کرده و به تفاوتهای فردی او توجه کند. آیا امکان ایجاد فضایی لذت بخش ، امن، حمایت کننده که کودک با انجام دادن و تجربه کردن بیاموزد، در واقعیت میسر بود؟؟ و ما برای براورده کردن این آرزو تلاش کردیم.

در پروسه تحقیق بر روی روش های نوین و کارآمد آموزشی با شیوه ای به نام مونته سوری آشنا شدیم. شیوه ای که قدمت 100 ساله  (1952-1870) داشت و مبتکر این شیوه دکتر ماریا مونته سوری مربی کودکان بود. زمانی که در ایتالیا دختران اجازه تحصیلات دانشگاهی نداشتند به دانشکده پزشکی رفت ولی اجازه طبابت نداشت. پس به تحصیل در رشته تعلیم و تربیت و جامعه شناسی پرداخت. او در حین کار در مراکز کودکان متوجه شد که کودکان فرصت آزاد برای تجربه کردن ندارند. پس بجای برنامه های موجوددر آن زمان الگوی جدیدی برای کودکان ارائه داد.

او در سالهای آخر عمر ، مدال افتخار یونسکو را به سبب خدمات خود به آموزش دریافت کرد.

روش مونته سوری کودک را یاری می کند تا انواع مختلفی از فعالیت های مورد علاقه اش را در اختیار داشته و همگام با سرعت یادگیری خویش، آنها را بیازماید. این روش مبتنی بر فردی کردن آموزش است. همچنین کودک می بایست فعالیت های هدفمند، جذاب، چالش بر انگیز که ریشه در واقعیت دارند را در اندازه توانایی هایش انجام دهد و نکته مهم اینکه کودک باید در انجام این گونه فعالیت ها آزادی عمل داشته باشد.

در این روش کودکان بجای تشویق ترغیب می شوند. انگیزه های بیرونی مانند جایزه و ستاره تأثیر پایداری در برانگیختن لذت یادگیری نخواهند داشت. بلکه آنچه باعث ترغیب کودک می شود جذابیت بی واسطه ای است که از انجام عمل و دیدن نتیجه حاصل می شود. ابزار های استاندارد در کارگاهها به گونه ای طراحی شده اند که جذاب ، چالش برانگیز ، تکرارپذیر، خودآموز و خود تصحیح است.

در این شیوه مربی نقش هدایت کننده را دارد و طراح فعالیت های کارگاهی است و کودک را ترغیب به انجام فعالیت می کند.

کودکانی که در شیوه مونته سوری آموزش می بینند احترام به خود محیط و دیگران را یاد گرفته ، علاقه مند به جزئیات گشته و منظم می شوند. قادرند در سکوت و آرامش با لذت کار کنند و بر روی کار تمرکز داشته باشند.

کودکانی واقعیت گرا شروع کننده و مبتکر می گردند . از شنوندگی و استقلال عمل بالایی برخوردار شده و حس همکاری و صلح دوستی در آنان تقویت می شود.

فضاها و کارگاه های آموزشی این روش باید حدالامکان ساده و خالی از جذابیت های بصری بوده تا توجه و مرکز کودکان به صورت طبیعی به ابزار ها و فعالیت های آموزشی جلب شود.

ارزشیابی در این سیستم از طریق نمره و آزمون نیست ارزشیابی کلی بوده و هر کودک با روند پیشرفت خودش مقایسه میشود و گزارش هر کودک متناوبا به اطلاع والدین می رسد.

کارگاه کودک آدمک با الهام از روش مونته سوری سه سال است که فعالیت خود را در مقطع سنی 3 تا 6 سال آغاز کرده است. در حدود دو سال این طرح به صورت پایلوت اجرا گردیده است. نتایج شگفت انگیز اجرای این متد، در بالا بردن اعتماد به نفس استقلال، تمرکز و دست ورزی در کودکان به ما اثبات کرد که یک سبک یادگیری اصولی پس از گذشت یک قرن ، هنوز میتواند جز بهترین روش های آموزش در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *